Fra 9. september stenger vi gangveien mellom bergkunstfeltene

Vi renoverer gangveiene. Derfor er gangveien som forbinder vestsiden med østsiden stengt fra og med uke 37. Dette vil si at det er to ruter man kan velge å gå, en på vestsiden og en på østsiden. Dersom man vil gå begge rutene må man gå tilbake til museet for så å følge den andre ruten derfra.

Bergkunstruter

Du kan velge to forskjellige ruter.

Den hvite ruten er ca. 1,2 km lang fra museet og tilbake til museet. Det er ca. 500 meter å gå til det første feltet. Langs ruten får du sett noen av de eldste helleristningene vi har i Alta, ca. 7000-5000 år gamle. De fleste helleristningene langs denne ruten ble påført maling på 1970- tallet. Har du kun en time til rådighet, er denne ruten fin å ta.

Den røde ruten er ca. 1,9 km lang fra museet og tilbake til museet. Det er ca. 650 meter å gå til det første feltet. Langs denne ruten får du sett noen av de eldste helleristningene vi har i Alta, ca. 7000-5000 år gamle, og også noen yngre helleristninger, ca. 4000-2000 år gamle. Langs denne løypen er alle helleristningene umalt.