Åpning av kunstutstillinga «Johtin – Vandring»

Utstillingsåpning Lørdag 9.11. - kl 13:00 til kl 15:00

Alta Museum inviterer til åpning av kunstutstillinga «Johtin – Vandring» som er en salgsutstilling med de samiske kunstnerne Josef Halse og Hilde Skancke Pedersen.

Josef Halse og Hilde Skancke Pedersen har stilt ut sammen tidligere, og Alta museum er stolt over å få denne dynamiske kunstner-duoen til oss. Deres ulike uttrykksformer skaper kontraster og spenninger i utstillingsrommet. Josef tar i sine abstrakte malerier med seg inntrykk fra naturen, og han influeres av skiftende lys og farger gjennom årstidene. Hilde arbeider i ulike teknikker som tekstil, maleri og collage. Hun er influert av livet i Finnmark og av samisk kultur og samfunnsliv. Hun har en politisk undertone i flere av sine verk. Hos Hilde blir naturen ofte en kampplass for samiske rettigheter.

Utstillingen består av malerier, installasjoner og tekstilverk.

Åpnings program:

Kristin Nicolaysen ønsker velkommen på vegne av Alta museum.

Utstillingen åpnes av Aina Irene Olsen.

Hilde Skancke Pedersen forteller om utstillingen og leser sitt eget dikt.

Musikk innslag av Ante Mikael.

Vi tilbyr lett bevertning.

Velkommen til utstillingsåpning og en flott kunstopplevelse!

Ellojuvvon eallin - Levd liv verk av Hilde Skancke Pedersen